Gmail – správa více emailových adres

Používáte více emailových schránek (např. na Seznamu, Hotmail, email na vaší doméně, apod.) a rádi byste k těmto emailům měli přístup z jednoho místa? Gmail umožňuje centralizovat poštu z více emailových účtů do jedné schránky. Navíc můžete přímo z rozhraní Gmailu odesílat maily tak, že odesílatel není uživatel Gmailu (adresa něco@gmail.com), ale schránka, kterou vlastníte (např. z rozhraní Gmailu budete posílat emaily s adresou někdo@seznam.cz).

Nastavení této funkce je velmi jednoduché. Ukážeme si to na příkladu, kde pavel.minar@gmail.com bude uživatel Gmailu, který má i účet na Seznamu frantisek.orezprut@seznam.cz. Náš uživatel by rád kontroloval své dvě emailové schránky (Gmail a Seznam) z jednoho místa (rozhraní Gmailu). Zároveň chce mít možnost posílat přímo z rozhraní Gmailu poštu jako frantisek.orezprut@seznam.cz.

Pokud si podle tohoto návodu nakonfigurujete Gmail, budete moci číst a odesílat poštu ze všech vašich schránek nejen ve webovém rozhraní, ale i na mobilním telefonu a tabletu v aplikaci Gmail. To přináší obrovskou výhodu, protože Gmail na mobilním zařízení využívá tzv. push notifikace. Standardně se emailový klient periodicky (např. jednou za 15 minut) „dívá“ do vaší emailové schránky a pokud dorazí nová zpráva, upozorní vás. Toto periodické kontrolování pošty snižuje výdrž baterie (telefon se musí pravidelně „probouzet“) a odčerpává mobilní data, tzv. FUP (telefon se musí pravidelně přihlašovat na poštovní server a „povídat“ si s ním).

U mobilního Gmailu toto díky push notifikacím odpadá. Je zde opačný postup, server notifikuje mobilní zařízení pouze tehdy, když přijde nový mail. Díky tomu se telefon nebo tablet nemusí pravidelně „probouzet“, což šetří energii a snižuje přenesená data.

Postup nastavení

  1. Pomocí ozubeného kolečka v pravém horním rohu Gmailu přejděte do Nastavení.
  2. V sekci Účet zvolte volbu Přidat vlastní účet POP3. Nezapomeňte prosím, že aby byl Gmail schopný vybírat poštu z jiných schránek, musí tyto schránky podporovat přístup pomocí protokolu POP3 (u některých poskytovatelů je potřeba protokol POP3 povolit).
  3. Nyní stačí vyplnit emailovou adresu, kterou chcete pomocí Gmailu vybírat a přístupové údaje k tomuto účtu.

    Přístupové údaje (adresa POP3 serveru, nutnost použití bezpečného připojení SSL, …) naleznete v nápovědě poskytovatele vašeho emailu, případně se obraťte na jeho uživatelskou podporu. Pomocí volby Označit příchozí zprávy můžete stažené maily rovnou oštítkovat pro snazší orientaci, z kterého emailového účtu zpráva pochází.
  4. Nyní můžete nastavit, že si přejete kromě příjmu mailů ze schránky mimo Gmail také odesílat maily pod touto emailovou adresou. V našem případě jako frantisek.orezprut@seznam.cz. V Gmailu si pak budete při psaní nového mailu vybrat, kdo je odesílatelem zprávy.
    Odesílat maily pod tímto emailem.
  5. Abyste se však nemohli vydávat za někoho, k jehož emailové schránce nemáte přístup, je potřeba ověřit, že jste skutečně vlastníkem dané emailové adresy.

    Ověření je velmi jednoduché. Gmail pošle na daný email kontrolní kód, který je potřeba zadat v následujícím kroku.
  6. V předposledním kroku máte možnost zvolit, který server bude posílat vaši poštu. Ve většině případů je dostačující použít servery Google (snazší nastavení), můžete však odesílat i přes SMTP server u poskytovatele emailové schránky.

    Aktualizace 8.10.2014: Google odstranil možnosti posílat maily přes své SMTP servery. V nastavení odchozí pošty je tedy nutné vybrat SMTP server poskytovatele, kde máte vedenou poštovní schránku, včetně přihlašovacích údajů. Bohužel Seznam posílání emailu prostřednictím Gmailu začal blokovat.

    Osobní poznámka autora: Tohle považuji za negativní signál ze strany Seznamu a doporučil bych se poohlédnout po jiném poskytovateli emailového řešení.

  7. V posledním kroku už pouze zadáte reálné jméno, které se má příjemci emailu zobrazit jako odesílatel.

Nyní bude již Gmail sám automaticky kontrolovat poštu na dalších emailových účtech. Pokud jste tuto možnosti zvolili, budou maily z jiných účtů označeny patřičným štítkem. Takto můžete spravovat až pět emailových účtů. Jste také schopni posílat nové zprávy nebo odpovídat tak, že odesílatelem nebude emailová adresa něco@gmail.com, ale adresa vybírané schránky.

Gmail nabízí zdarma emailovou adresu ve tvaru něco@gmail.com. Google nabízí i řešení (nejen) pro firemní zákazníky – Google Apps. Díky Google Apps můžete provozovat Gmail na vlastní doméně a mít tak emailovou schránku ve tvaru něco@vašedoména.cz. V rámci Google Apps získáte také další aplikace – Kontakty, Hangousts, Kalendář, Disk a Dokumenty, Weby, Skupiny. Na rozdíl od Gmailu, který je zdarma, nabízí Google Apps centrální správu a další nástroje. Jedná se ale o placenou službu.

Více informací o Google Apps najdete na stránkách autora tohoto webu, který pořádá i otevřená školení Google Apps.

PS: Podobného výsledku lze také dosáhnout pomocí přeposílání zpráv do vaší schránky na Gmailu. Nicméně ne všechny poštovní služby přeposílání jinam podporují. Zde uvedené řešení má výhodu, že vše nastavujete na jednom místě. Na druhou stranu má přeposílání zpráv výhodu v téměř okamžitém doručení přeposlané zprávy.


Mohlo by vás zajímat